///نکات سطح مبتدی _ مدرسان گیل / ترم تابستان /جلسه دوم پنج شنبه ششم ، تیرماه، 98 سال/1398/04/06 سالن حاتم/ میرزاکوچک خان جنگلی ، سالن همایش ، موسسه ی تفریحی شهید طالبی _رشت ، امین الضرب ، بعد از اموزش و پرورش ناحیه دوم . پیرامون فن نویسندگی . مجری و برگزارکننده ی جلسات خانم یوسفیان ، ریاست مرکز پیش دانشگاهی خدیجه کبری
مدرس جلسه: شهروز براری صیقلانی
۱- هنرآموزان گرامی با درود و احترام ، در توصیف برای نویسندگی ، باید تصویرسازی کرد، خود را نباید نشان بدیم ، پیام را باید در موقعیت و قصه و شخصیتپردازی گفت، نه با بیتفاوتی نسبت به جزئیات اونها
۲- ما در توصیف باید شهود و علم حضوری برای مخاطب ایجاد کنیم نه اینکه فقط اطلاعات بدیم تا خودش چیزی سر هم کنه و بفهمه.
سوال از استاد (اجازه اقا علم حضوری و شنود براش ایجاد کنیم یانی چه؟ )
__ { یعنی اصول خاصی رو بکار ببریم تا تصویرسازی کنیم و فضای ذهنی انتزاعی ایجاد کنیم. }
۳- تحلیلها باید از نوشته حذف بشه . طوری باید توصیف و تصویر کرد تا خواننده خود به علتها پی ببرد.
(پرسش از استاد/_ اقای استاد لوطفن بیشتر توضیح بدید )
{یعنی خودمون در متن داستان نتیجه گیری های شخصی خودمون رو بیان نکنیم و ننویسیم ک چون خانم ایکس دارای فرزند نمیشه ، دچار خلاء شده ک اون نیازش برای حمایت و حفاظت از بچه ای ک نداره را با نگهداری از چندین گربه و حیوان خانگی پر میکنه ، بلکه با چیدمان واژگانمون کاری کنیم مخاطب خودش به این نتیجه برسه)
۴- چون حس مجموعه در هر جزئی از آن وجود داره ، چه بسا توصیف دقیق اجزاء کل مجموعه را از توصیف بینیاز میکنه
۵- هنرآموزان محترم هر چه کمتر توضیح بدهید و بیشتر تصویر بسازی به شخصیت خواننده احترام گذاشتهای و این باعث جذابشدن اثر میشه، همچنین اگر خروج از مطلب را به شرط اینکه ادامهاش معلوم باشد باز بگذاری.
۶- اضافات یا نواقص زبانی دلالت مطلب، به عمق یا ضعف نگاه باز
میگرده ، اگر حس کامل باشه ، در لفظ ظاهر میشه.
۷- وقتی وارد محیطی میشید، نمیتونید بگید : رنگ و شکل محیط روی شما تاثیری نگذاشته، گرچه هیچ ربطی به سوژه نداره برای انتقال حس باید آنها را خوب توصیف کنیدش
8- توصیف درعین متنوع بودن نباید ازهمگسیخته باشد.
،( یعنی چی استاد؟ )
پاسخ} لطفا ابتدا کسب اجازه کنید و بعد حرف بزنید ، و توضیحات بیشتر رو ب وقتش میگم }
۹- شما باید طوری تصویرسازی کنید تا خواننده تجربه یک روزه را در ده دقیقه به دست بیاره. .
۱۰- سعی کنید واقعیت عریان را نشان بدید ، اظهار فضل نکنید.
سوال/اجازه_
بفرمایید
_اینی ک فرمودید یانی چه؟
•یعنی فرض کنید یه ابزار مثل لنز دوربین هستید ک وظیفه تون توصیف و انتقال صحیح حوادث و جریانات هست مثلا در فقر ، جنگ ، بحران ، بلایای طبیعی ، چون ادما برای زنده موندن بشکل واقعی تلاش میکنن ، سبب ایجاد فضای واقعی و مناسب برای روایت کردن میشه . توی رشت و گیلان همه کاغذی شدن ، اهل مانور و رمانتیک هستن . تحلیلها و توصیفهای ما منطبق بر واقعیت نیست، کلیشهای شده.
۱۱- گفتوگو یا موسیقی خوب، آن است که به یاد نماند و شنیده نشود.
۱۲- طوری باید یک موضوع را توصیف کنید تا برای مخاطب تصویر شود و آن را تجربه کند، بیشتر فیلمبردار باشید تا گزارشگر در توصیف رابطه هم باید وصف صورت بگیرد، نه اینکه با مثال یا تمثیل سعس در نشان دادن داشته باشید
الحمدالله سوالی ندارید که!؟
۱۳- محوریت در نوشته با حس است که باید از واقعیت حکایت کند. برای تولید معنا اتکا به اطلاعات کافی نیست
۱۴- دفترچه خاطرات شیوهای برای روایت از واقعیت است درعین لفظ، قلم سخن بگوید.
۱۵- وقتی نوشته شما اصل نباشد ممکن است متن خوبی درآید ولی دیگر پیشرفت نمیکنید.
۱۶- از ویژگیهای نزدیکی به واقعیت این است که همه چیز سر جای خودش است و قابل حذف نیست. هماهنگی با محیط و افراد دارد بر خلاف مکالمههای تلویزیونی.
۱۷- اشیاء جزئی از معنا و حسسازها هستند و با اتفاقات اطراف پیوستگی دارند، باید جزئیات را دید. واقعیت اجتماعی برای کسی دقیق میشود که تجربه داشته باشد.
۱۸- آنچه از سرگرم بودن در این سنین مینویسیم نه براساس تجارب واقعی که خطیکردن تایپیهاست.
۱۹- دریافت برای مشاهده از طریق حواس است، ولی برای هر کس یک چیزی مهم است.
۲۰- حذف در مشاهده خودآگاه یا ناخودآگاه صورت میگیرد. نویسنده لااقل در بیان باید آن را خودآگاه جلوه دهد.
21- حذف در مشاهده خودآگاه یا ناخودآگاه صورت میگیرد. نویسنده لااقل در بیان باید آن را خودآگاه جلوه دهد.
۲۱- وقتی نگاه در مشاهده منقح شد، زبان و کلمات و جملات زائد هم پاک میشود.
۲۲- انتخاب صحیح زاویه دید و اجزاء، حس را خوب منتقل میکند.
۲۳- باید مثل بیهقی نرم نگاه کرد و زیبا.
۲۴- کلمات زائد در متن نشاندهنده وجود زوائد در نگاه ماست. باید بتوانیم با نگاهی قاطع عکس بگیریم تا خود مخاطب بفهمد.
۲۵- آدمها وموقعیتها را نوع دیدن نویسنده میسازد.
۲۶- اشتراکات انسانی تیپ و امتیازات آنها «شخصیت» را می سازند. شخصیتپردازی یعنی کشف و بیان این امتیازات. خیلی از اثار هنری تیپ را تعیین می کنند و لذا پخته نیستند.
۲۷- ارزش شخصیت پردازی به پرداختن ارزشها درمقام تحقق خارجی است و الا پیام غیرمستقیم فیلم ارزشی هم این است که ما برای یک نوع آدم، نسخه داریم و بس!
(شهروز براری صیقلانی) نویسنده مدرس ارشد
رشت _ ، چهارراه استانداری قدیم _ ،خدیجه ی کبری
درباره این سایت